Analogt så klart, så "klart" som det kan bli.

Sonderingen är klar. Sista filmen i testprojektet för att finna ett par bra svartvita filmer att satsa på framöver blev Agfa APX 100.

 


Tös. Film Agfa APX 100. Objektiv Yashica ML 1.4/50mm

 

KLAR eller engelskan "clarity" beskriver på ett enkelt sätt  bildens skärpa och kontrast. Icke-fotografer brukar säga "klara fina kort" och vanligtvis menas då just att bilderna är skarpa och har tilltalande gradiation.
Agfa APX 100 är en sådan svartvit film som har bra kontrast med skärpa och fint korn. Dessutom ger den mycket fin separation i hela gråskalan, från svärta till vitt, just den egenskapen är viktig för mig.

 


Gavel. Objektiv Yashica ML 2.8/28mm

Alla grå toner är viktiga. Bilden på ödehuset är tagen när solen döljs bakom ett moln. En bra film kan hantera både mjukt ljus som här och hårdare (mer kontrastrikt) ljus.
Det svart får gärna vara svart men filmen ska ändå har förmåga att teckna ut i mörka partier utan att detaljer och strukturer går förlorade och blir en mörkgrå sörja.
Det gäller även de ljusaste partierna (högdager). Vitt får vara vitt men ljusa partier som har struktur och teckning ska synas och inte frätas ut (klippas bort).

 


Fallfärdigt. Objektiv Yashica ML 2.8/28mm

Stark sol i motljus är en utmaning. Objektivet Yashica ML 2.8/28mm hanterar det svåra ljuset på ett bra sätt utan att bilden tappar kontrast.
Optiken är från slutet av 70-talet och duger fortfarande väldigt bra. Det finns ett slags mjukt skimmer över skärpan som är speciellt för analog film.
Filmen gör ett mycket gott jobb, högsta betyg för min del.

 


Golden. Mjukt kvällsljus. Objektiv Yashica ML 1.4/50mm

Filmens tonomfång (dynamik) är stort. Det finns stort utrymme för att gradera ljusstyrka och kontrast genom att dra ordentligt i spakarna vid redigeringen om det behövs.
Det digitaliserade negativet sätter inga gränser om bilden är korrekt exponerade, och det finns slarvmarginal. 


Kvarglömd. Objektiv Yashica ML 2.8/28mm

Skärpa och korn. Agfa APX 100 är mycket skarp. Kornet är fint dvs. normalt för en film i 100 ASA-klassen.
Skärpan är faktiskt imponerande och kornigheten inte det minsta störande.

 



Tös 2. Objektiv Yashica ML1.4/50mm

I porträttet syns kornstrukturen tydligt eftersom ljuset i ansiktet är jämnt och ljust. Den släta fina huden gör att kornen tecknas ut.
Det stör inte det minsta utan ger bilden analog karaktär. Ögonen, näsa, munnen och leendet drar till sig betraktarens blick och uppmärksamhet.

 PROJEKTETS SLUTKLÄM
Tidigare i min blogg har jag testat andra filmer, för att det är skoj men främst för att veta vilken film som är mest prisvärd att satsa på.
Svartvit film har blivit en bristvara och framförallt Kodaks pris på film har skjutit i höjden. Även Ilfords filmer har blivit väldigt dyra.
Utmanarna har varit Fomapan, Kentemere och Agfa. Foma görs i Tjeckien och är billigast. Kentmere ägs av Ilford som även tillverkar Agfa APX.
Kentmere och Agfa APX hamnar prismässigt mellan billiga Foma och de dyrare filmerna.

400-klassen. Här sticker Agfa APX 400 ut och ett ganska enkelt val. Kentmere 400 är också prisvärd men inte riktigt lika bra som favoritfilmen Ilford HP5 som tyvärr är för dyr.

100-klassen. Lite långsammare filmer som ger bättre skärpa och finare korn. De har också lite mer slarvmarginal för felexponering.
Två mycket bra filmer är Fomapan 100 och Agfa APX 100. Fomapan 100 vinner pga. det låga priset. Även här är Ilfords filmer för dyra, annars är FP4 en toppenfilm.

SLUTSATS
En films tekniska egenskaper som skärpa, kornighet och kontrast är bara en liten men ibland viktig aspekt för mig.
För att en bilds karaktär och utseende innehåller ju så mycket mer. Det kanske ska vara sotsvart, utfrätt eller kornigt.
Eller också passar det bättre med färg och digitalt. 
Det skiljer ganska lite i kvalitet mellan de flesta filmerna som finns på marknaden, den största skillnaden är priset.

Inlagt 2023-04-27 16:54 | Läst 964 ggr. | Permalink
Mycket intressant och värdefull undersökning. och var hittar man vattendelaren mellan analogt och digitalt. Din studie är värdefull i de tankarna. Snygga bilder dessutom.
/gunnar s
Svar från Jan Olof Härnström 2023-04-27 20:13
Tack Gunnar för feedback som jag uppskattar!
En del av tjusningen med "Old school" är den utdragna processen.
Förväntningarna om hur det blir och handhavandet från det man trycker av slutaren tills bilden poppar upp på skärmen efter digitaliseringen.
Lök på laxen får man med en snygg stor utskrift på kvalitetspapper och bläck.

J O
Utmärkta bilder. Mycket snyggt! Och en välformulerad testrapport! Mycket inspirerande!
Mvh Wolfgang
Svar från Jan Olof Härnström 2023-04-27 20:14
Tack Wolfgang för stimulerande kommentar!

J O
Utmärkta bilder - och tack för vägledningen.
Jag har under våren kört fem rullar Agfa APX 100, exponerad efter ISO 50 och därefter korrigerad framkallning. Resultatet är sådant att jag tror att det blir min sommarfilm.
Svar från Jan Olof Härnström 2023-04-27 20:23
Tack Peter!
Jag kan mycket väl tänka mig att filmen fungerar perfekt för att framkallas på olika sätt när man vill styra över kontrasten och kornskärpan.
Filmen har en rak och fin svärtningskurva vilket talar för att den tål både under och överframkallning jämfört med "normal" hantering.

J O
Det där ser nog riktigt bra ut. En 30 m rulle Fomapan 100 är just slut så det börjar vara dags för att besälla en ny. Jag måste nog testa ett par rullar Agfaphoto innan jag bestämmer mig vilken film det blir nästa gång.

Hur har du framkallat den här filmen?

Tommy S.
Svar från Jan Olof Härnström 2023-04-28 07:54
De olika filmer jag har testat är framkallade i D76 brukslösning enligt anvisning.
Denna film 20°C 9 min.
Fomapan 100 och APX 100 verkar vara likvärdiga förutom att Foma är billigast.

Däremot har jag inte testat Fomapan 400 eftersom nästan alla recensenter tycker att den är för grovkornig.
Kanske har du erfarenhet av Fomapan 400?

Jag kommer nog att satsa på APX 400 och Fomapan 100 samt hålla mig till D76.
sodeto 2023-04-28 09:43
Ok D76 är nog den jag också använder mest.
Har provat några rullar Fomapan 400 i mellanformat, men känns nog lite grovkornig, därför har det inte blivit av att testa den i mindre format. HP5 är nog favoriten bland ISO 400 filmer. I 30 m rullar blir den inte så dyr.
Svar från Jan Olof Härnström 2023-04-28 13:08
Jag har precis kommit över en Rowi laddare för råfilm. Men än så finns det några år 36-rullar svartvitt kvar på lager här hemma.
Kanske blir det ändå de gamla favofilmerna FP4 och HP5 på 35 bulk rulle vid nästa inköp. Om priset är OK.
Tack Tommy för all input.
Vackra bilder! Och väldigt intressant läsning om ditt projekt. Framför allt för en annan som bara varit med på digitala tiden.

MvH
Johnny
Svar från Jan Olof Härnström 2023-04-28 18:39
Tack Johnny!
Det är kul med det digitala "old-school" och inspirerande som komplement till det suveräna digitala.
För den som är nyfiken, vill utvecklas och ha roligt så är säkert analogt foto något som kan vara lockande.

MVH J O
En väldigt fin serie bilder. Här verkar det uppenbartbart att filmen har en fördel med den mjuka graderingen. Önskar dig lycka till,med vald film, hälsningar/ Björn
Svar från Jan Olof Härnström 2023-04-28 18:46
Tack Björn!
Ja, filmen tycker jag passar utmärkt just för digitalisering och vidare redigering i det digitala "mörkrummet". Det finns mycket information över hela registret utspritt i en fin rak kurva från svart till vitt.
Och så få det även bli en rulle svartvitt i Rolleiflexen då och då (med lite snabbare film)

Ha det gott.
J O



(Visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver