Magasin 12

(Första rullen med Hasselblad. Min kompis Rohny Gustavsson har vänligen lånat ut sin Bladar-utrustning. Ett filmmagasin rymmer 12 bilder 6x6. Här är första rullen tagen med kameran. Boskälle ödegård. Film Ilford FP4+ framkallad i D76. Digitaliserad med makroobjektiv 36 Mpix.)

Leo

(En kavat kattunge som lever livet på landet)

Vad gömmer sig i den gåtfulla ödegården?

(Boskälle ödegård. Finns det något som döljer sig i de förfallna väggarna? Barnbarnen kanske ser spöken eller annat som håller sig kvar efter att stället legat öde sedan 60-talet.)

Valpen Boris träffar tiken Lina

(Boris är en ca 3 månader gammal Shiba när han leker med golden retrievern Lina som snart är 2 år.)

Still going strong

(En gammal traktor som fortfarande är i bruk. Svart på vitt.)

Analogt svartvitt från förra årtusendet

(Under en genomgång av mina gamla svartvita negativ så hittar jag en del pärlor. Några av bilderna har aldrig varit kopierade tidigare.)

Svartvitt är inte alltid svart på vitt

(Med en färgbild i botten så kan man variera gråtoner och gradiation väldigt mycket när man gör bilden svartvit. Det gäller att utnyttja kontrastverkan mellan färgerna vilket är mycket svårare om man fotograferar direkt i svartvitt. Med analog svartvit film i kameran så får man i stället använda olika färgade filter för att få fram en liknande kontrastverkan. Bild 1. Färg Bild 2. NML-justering i Camera RAW photoshop Bild 3. NML-justering i Camera RAW photoshop Bild 4. Övertoningskarta i photoshop NML står för Nyans- Mättnad- Luminiscens)

Pixlat och kornigt

(Analogt är tillbaks på banan igen. Många upptäcker charmen med svartvit film. En del gamla rävar får återfall och söker sig tillbaks till sina rötter. Men ofta räcker det med att fotografera med film och sedan digitalisera bilderna och redigera dem för att få till den rätta svärtan, gråtonerna och strukturen.)